Halaman

Tuesday, April 5, 2011

Merdeka Center: 45% Anwar di anyaya

Wau, kalau ambil nisbah kajian Merdeka Center ini di ambil kira, separuh rakyat Malaysia bersempati kat nuar. Anda percaya dengan kajian ini? Takpe, layan dulu.
  1. Tarikh Kajian: 24~27 March 2011
  2. Jumlah responder: 504 orang
  3. Melayu: 59 %
  4. Cina: 32 %
  5. India 9%
  6. Undian
    1. 45% : Anwar adalah mangsa pembunuhan karakter politik
    2. 22% : Pemimpin itu seorang lelaki yang rendah pegangan moral
    3. 20 %: Tidak pasti
    4. 6%   : Enggan respond
Kalau di ambil kira semua Cina dan India percaya Anwar adalah mangsa pembunuhan karakter politik, ramai juga orang Melayu percaya nuar di anyaya. Ini baru reformasi hidup balek. Tapi yang berdemo ialah orang Cina dengan orang Indialah. Boleh berlaku?

Kajian ni buat kat mana ni? Cuba buat kat Felda atau Johor. Kita tenggok peratusnya macam mana pulak. buat kat lobok PKR atau DAP, memanglah jawapanya macam itu. Batu api betullah si Insider ni.




Kajian: Anwar mangsa komplot bunuh karakter

Insider
Oleh Clara Chooi
KUALA LUMPUR, 3 April — Kajian pendapat umum menunjukkan majoriti rakyat percaya yang Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR) itu adalah mangsa pembunuhan karakter ekoran pendedahan video seks oleh “Datuk T” dua minggu lalu.
Hasil kajian Mendeka Center itu juga menunjukkan responden yang ditemui berpendapat yang video seks didedahkan 21 Mac lalu bagi memusnahkan kerjaya politik bekas timbalan perdana menteri tersebut, yang kini merupakan Ketua Pembangkang.
Seramai 504 responden ditemu bual oleh Merdeka Center antara 24 dan 27 Mac lalu dengn 59 peratus adalah Melayu, 32 peratus Cina manakala sembilan peratus India.
Menurut hasil kajian itu, 45 peratus responden beranggapan bahawa Anwar (gambar), yang juga Ketua Umum PKR, adalah mangsa pembunuhan karakter politik manakala 22 peratus bersetuju yang pemimpin itu seorang lelaki yang rendah pegangan moral.
Seramai 20 peratus mengatakan mereka tidak pasti manakala enam peratus lagi enggan respons.
Anwar, Ahli Parlimen Permatang Pauh, sedang melalui perbicaraan kes liwat kali kedua.
Ketika ditanya pandangan mereka sebab video itu muncul, 39 peratus mengatakan mereka percaya ia sebagai satu komplot untuk memusnahkan kerjaya politik beliau.
Bagaimanapun seramai 24 peratus lagi tidak pasti manakala 22 peratus mengatakan ia diadakan untuk mengalih sokongan menjelang pilihan raya negeri Sarawak bulan ini.
Hanya sembilan peratus mengatakan video itu sebahagian daripada usaha Anwar untuk mendapatkan simpati manakala empat peratus mengatakan video itu tulen.
Anwar sebelum ini menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan polis terbabit dalam pendedahan rakaman video seks kononnya beliau mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita tidak dikenali, di hotel Carcosa Seri Negara bulan lalu.
Najib dan Hishammuddin kemudian menafikan penglibatan mereka dalam rakaman berkenaan.
Minggu lalu, Hishammuddin berkata beliau akan memfailkan saman terhadap Anwar yang mengaitkan beliau dalam kes video seks itu.
Pada satu perhimpunan di Shah Alam 28 Mac lalu, seminggu selepas pendedahan rakaman video seks itu, Anwar menegaskan, pendedahan dibuat “Datuk T” tidak akan sesekali “membunuh” karier politiknya.
Sebaliknya, tegas Anwar, hidup dan mati beliau bukan terletak di tangan Umno-Barisan Nasional (BN) tetapi Allah s.w.t.
“Kalau nak mati, saya mati... bukan mati karier politik.
“Hidup mati saya di tangan Allah bukan Umno-BN... belum tentu Umno-BN mampu bertahan tanpa rakyat Malaysia,” katanya.
Pada September 1998, Anwar dipecat sebagai timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno.
Beliau dibebaskan dari penjara akhir 2004 dan menjadi pengikat PKR-PAS-DAP sehingga PR dibentuk tiga tahun lalu.
Anwar berkata, “isunya sekarang adalah kerana Pakatan Rakyat nak ambil pemerintahan negara.”
Tiga “Datuk T” yang dimaksudkan ialah bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim.
Berikutan pendedahan itu, ketiga-tiga individu terbabit telah disoal siasat polis Bukit Aman dan menyerahkan pita video dan seutas jam tangan jenama Omega sebagai bahan bukti.
Anwar juga menyifatkan Abdul Rahim sebagai “jaguh baru” yang dipilih Umno-BN untuk menjatuhkan maruah dan imejnya.

5 comments:

  1. Betul ke ni? Tinjauan pendapat ni. Tak boleh percaya juga. Kekadang ambil pendapat sebilangan sahaja

    ReplyDelete
  2. baru 504 responden..
    cuba tny lg baki 20 juta rakyat,
    agak2 apa jawapannya?

    ReplyDelete
  3. survey anak beranak suku sakat lim kit siang, karpal singh, mahfus, pak ajis, pak hadi, khalid gagap, khalid samad sengal, latipah koya keling, tian chua , nizar lembu, sakanair..

    hah!! dah berapa? tu baru sebelas org didharabkan 10 ahli keluarga=110 org..alahaiii apalah susah sangat nak cari 504 org!! ciput aja tu lain lah 504,000 org baru boleh buat viva kat panel.

    ramai sgt penyokong PKR ni setengah masak, kalau pun ada hi-education dah tentu buat course lecehhh (pengajian melayu, antropologi dll) jgn marah arrr

    ReplyDelete
  4. 45% : Anwar adalah mangsa pembunuhan karakter politik bermakna yang 55% bersetuju ianya bukan pembuhunan karektar politik.

    22% : Pemimpin itu seorang lelaki yang rendah pegangan moral. Bermakna 72% kata, tiada pegangan moral

    20 %: Tidak pasti bermakna 80% lagi pasti
    6% : Enggan respond bermakna 94% yang memberi respond.....

    bukan gitu kalau kita analisa survey merdeka center .

    Yang penting ... tentang pasti bahawa ia adalah Nuar.kitas lihat apa kata surveyuyyyyyyyyyy .....80%.....

    ReplyDelete
  5. ehhh..betul juga tu......saya setuju dengan .......apa kata surrrveyyyyyyyyyyyyyyyy..tu !

    ReplyDelete

Catatan Popular

Listen To Quran

Listen to Quran

Srikandi 7

Confuse

Confuse

Abang dengan Pakcik duduk sini sampai PRK Merlimau tamat ye bang, ye pakcik!!! Eh! akak pun ade!!!