Halaman

Monday, May 30, 2011

Pemimpin yang kurang ajar!!!


Nga Kor Ming pemimpin parti anti Islam telah bersikap kurang ajar memasuki rumah orang Melayu tanpa membuka kasut. Inilah akibat memandai mandai. Kalau tak faham adat Melayu, beliau patut membawa orang Melayu bersama beliau ketika berkunjung kerumah orang Melayu supaya panduan dapat di berikan bagi mengelak melanggar perkara yang bertentangan dengan adat Melayu.

Apakah Kor Ming baru tinggal di Malaysia? Apakah selama ini tidak pernah bergaul dengan orang Melayu? Jika perkara seperti ini beliau masih belum boleh memahaminya, bagaimana untuk menjadi pemimpin kepada orang Melayu apatah lagi untuk membelanya?

Adat memasuki kerumah orang Melayu dengan membuka kasut. Ada sesuatu yang penting membuka kasut sehingga ia di terima sebagai adat oleh orang Melayu kerana ada kaitan dengan ibadah. Keseluruhan rumah orang Melayu adalah tempat ibadah. Tempat ibadah mesti suci dari najis. Dari itu, apa juga yang boleh menyebabkan najis di luar rumah hendaklah di tegah dari masuk kerumah. Dari itu kasut yang di gunakan di luar rumah adalah terdedah kepada najis yang boleh mencemarkan kesucian di dalam rumah.

Ramai juga orang yang marahkan tuan rumah kerana membenarkan Kor Ming memakai kasut kedalam rumah itu. Orang Melayu mempunyai budi bahasa yang cukup tinggi dan sentiasa menjaga maruah tetamu. Walaupun dalam hati berkata kata, beliau hanya menunggu mereka semua pergi untuk membersihkan semula rumah beliau.

Tapi Kor Ming ni memang tak tahu adat. Di tambah lagi dengan sifat bongkak. 6 orang yang mengiringi beliau semuanya buka kasut. Apakah Kor Ming tak boleh nampak walaupun satu orang sedang membuka kasut?

Semoga peristiwa ini menjadi pengajaran kepada orang Melayu tidak memilih pemimpin ektrimis dan anti Islam untuk dipilih sebagai pemimpin mereka.



Sumber gambar: Taiping Mali.

3 comments:

  1. kesian makcik tu, masih melayan cina bangsat dan kurang ajar! begitu lah budaya orang melayu cukup bersantun, semuga cepat semua celaka bangsat tu keluar dari rumah makcik dan supaya di samak cepat, ini kah bangsa Yang puak PAS dan PKR bangga kan , habis lah kau orang semua

    ReplyDelete
  2. nak tengok samada si nga kor meng'neh' tu nak mintak maaf ke tidak...kalau tidak...memang sah komeneh nya...nga nga nga

    ReplyDelete
  3. Eh, semua pakai kasut masuk rumah mak cik ni! Budaya baru ke? Entah pijak tahi anjing ka, tahi khinzir ka...habislah. Cuci umah!

    ReplyDelete

Catatan Popular

Listen To Quran

Listen to Quran

Srikandi 7

Confuse

Confuse

Abang dengan Pakcik duduk sini sampai PRK Merlimau tamat ye bang, ye pakcik!!! Eh! akak pun ade!!!