Halaman

Saturday, June 9, 2012

Izah, atas bawah dia sapu.

 Boleh tahan juga si Izah nie. Dulu dia pergi keIndonesia beritahu kapal selam tak boleh menyelam. Kerana cerita budak kecik nie menyebabkan sebok Zahid Hamidi menjemput LGE turun kedalam kapal selam. Yang LGE takut bukan kapal tak boleh menyelam tapi bagaimana kalau kapal tu tak timbul-timbul. Dia dah ada dalam kapal yang menyelam beribu kaki kedasar laut. Punye girang si LGE apabila didapati kapal itu boleh menyelam dan timbul dengan selamat. Sebok LGE beritahu orang ramai yang kapal itu boleh menyelam dan timbul semula. Terkedu Izah mendengar perkabaran berita itu.

Ini ler cerita pasal 'kawalan traffic udara kebangsaan" pulak. Rosak, kata Izah. Boleh menyebabkan jutaan nyawa penumpang boleh terkorban. Sistem baru yang dipasang sejak 13 Disember yang lalu radarnya tidak berfungsi, citernya. Radar menangkap image signal kedudukan kapal terbang terbalik. Mungkin kepala patut kat atas tapi terjuntai kebawah. Yang lurus mungkin terbengkok. Ini dah kira nyaya......Bukan sikit duitnya, system baru yang dibekalkan oleh "National Air Traffic Control Centre (NATCC)" diSubang menelan belanja RM280 million. Izah minta supaya sistem baru itu di tukar kepada yang lama.

Memang wajarlah Izah merasa bimbang. Orang beruang saperti dia memang menjadikan kapal terbang sebagai pengangkutan utama keluarga. Kalau radar dah terbalik, boleh jadi almarhum.

Yang jadi masallah, macam mana UMA nak percaya cakap si Izah nie. Dulu dah sekali betul-betul UMA percaya yang kapal selam tak boleh menyelam. Ini kapal terbang dah terbalik arah pulak. Rasanya industi penerbangan mempunyai piawaian yang ketat. Jika kapal terbang atau peralatan tidak selamat, boleh tutup lapangan terbang. Tak habis-habis hendak menakutkan orang ramai.

Satu yang UMA tidak senang dengan si Izah ni dia cukup fob ea kalau kerajaan membuat sesuatu pemodenan. Itulah, inilah. Takde satu yang baik. Asyik suruh tukar yang baru kepada yang lama. Takkan dia hendak kerajaan melakukan pemodenan ikut macam si Azmin yang nak bena komplek perniagaan kat atas padang rakyaat tu? Belum buat lagi rakyat dah menderita. Nampaknya, kenalah panggil LGE sekali lagi untuk membuat confirmation tentang fungsi peralatan baru yang dipasang itu. Cakap orang lain, takdenya dia nak percaya..........

klik sini: Main - Malaysia - Defective air traffic system put millions of lives at risk, says PKR @ Fri Jun 08 2012

1 comment:

  1. agak agak nya lah kalau laki dia ta "power" dia tukar kan ke? bapa dia kalau jadi PM ta bagus , berani ta dia suruh tukar. Hai budak gedik budak gedik

    ReplyDelete

Catatan Popular

Listen To Quran

Listen to Quran

Srikandi 7

Confuse

Confuse

Abang dengan Pakcik duduk sini sampai PRK Merlimau tamat ye bang, ye pakcik!!! Eh! akak pun ade!!!